Retrospektíva kanadského režiséra Petra Mettlera
Bratislavský A4 – nultý priestor prináša v júni po prvýkrát na Slovensko retrospektívu kanadského režiséra Petra Mettlera. V špeciálnom ZOOMe postupne predstavia jeho štyri zlomové filmy.
V utorok 8. júna uvidia diváci jeho debut Scissere, ktorý rozpráva príbeh psychiatrického pacienta, vracajúceho sa do spoločnosti po mnohých rokoch strávených v ústave. Film vznikol ešte počas štúdia v poslednom ročníku filmovej školy a vďaka nemu si Mettler získal povesť prekvapivo talentovaného tvorcu, ktorý sa nebojí opustiť naratívne konvencie.
Na druhý deň, v stredu 9. júna pokračuje retrospektíva v A4 filmom Picture of Light. V celovečernom dokumente privádza Mettler filmový štáb za polárny kruh, aby tu zachytil prírodný úkaz polárnej žiary. Absurdné pokusy štábu vysporiadať sa s extrémnymi podmienkami sa striedajú s obrazom bežného života podivnej komunity ľudí, obývajúcej túto oblasť. Aurora borealis je efektným svetelným zážitkom, podivnejším a pôsobivejším než akékoľvek umelé vizuálne efekty. Vďaka jej záhadnosti film speje k nečakanému záveru, ktorý sa zamýšľa nad budúcnosťou nášho vzťahu k technológiám a prírode v čím ďalej umelejšom svete.
V stredu 16. júna pokračuje prehliadka Mettlerových filmov voľne stavaným trojhodinovým dokumentom s názvom Gambling, Gods and LSD, ktorého témou nie je nič menšieho ako ľudská túžba po absolútne. Bizarná vizuálna mozaika naprieč časom a kultúrami nás prevedie extázou evanjelického spoločenstva v kostole na torontskom letisku, fatalitou náboženského zhromaždenia v Južnej Ázii a svetom nezáväzného obchodu a erotiky uprostred púšte v Nevade. Meditatívne plynutie filmu sa strieda s pulzujúcim videoartom, obrazy sa vrstvia a ponúkajú otvorenú realitu modernej kultúry „vytrženia“.
Retrospektíva skončí v utorok 22. júna snímkou Petropolis – Aerial Perspectives on the Alberta Tar Sands. Film produkovaný združením Greenpeace zachytáva kanadskú olejársku oblasť Alberta Tar Sands – najväčšiu industriálnu zónu sveta o rozlohe Anglicka. Ťažba suroviny radikálne devastuje krajinu, vzduch, vodu aj podnebie, ale zároveň vytvára nový, fascinujúci obraz hrôzostrašnej krásy, pozorovateľnej iba z vtáčej perspektívy helikoptéry. Hypnotický letecký záber sprevádzaný originálnou zvukovou stopou sugestívne, ale bez priamočiareho aktivizmu poukazuje na dehumanizovaný svet, v ktorom je hlavným hýbateľom ropa.
Filmár Peter Mettler je výrazným solitérom v súčasnej kanadskej kinematografii. Jeho filmy sa pohybujú na hranici dokumentu, eseje, hraného filmu a videoartu, pričom stavajú na precíznom spojení silnej vizuality a experimentálne komponovanej zvukovej stopy. Mettler je veľkým podporovateľom súčasnej svetovej nezávislej scény, spolupracuje s ľuďmi z oblasti hudby, fotografie, filmu či literatúry ako Werner Penzel, Michael Ondaatje, Fred Frith či Jim O’Rourke. Je tiež aktívnym fotografom a experimentátorom s naživo vytváraným obrazom /Vjing/ a improvizovanou hudbou. Jeho filmy získali ceny na prestížnych festivaloch ako Sundance, Visions du Reel či Locarno. Naša retrospektíva po prvýkrát na Slovensku prináša zlomové filmy v jeho tvorbe. Viac na http://www.petermettler.com
via a4.sk