Ovashvili, Nikonovová, Lambert a Pálfi v Hlavní soutěži 49. MFF KV
Mezi sedmi světovými a pěti mezinárodními premiérami budou uvedeny dva české filmy a vůbec poprvé snímek animovaný.
Uznávaný gruzínský tvůrce George Ovashvili (Druhý břeh) představí v hlavní festivalové sekci svůj dlouho očekávaný snímek Kukuřičný ostrov, psychologické drama zpracovávající prostřednictvím uhrančivých obrazů a slov prostých pohledů výsostně aktuální téma – intenzivní vztah člověka a přírody. Přední ruská režisérka Angelina Nikonovová (Portrét v pološeru) si vybrala karlovarský festival pro premiéru hořké komedie Welkome Home, zasazené do imigrantské komunity současného New Yorku plné svérázných postav, a vynikající inteligentním humorem a skvěle napsanými dialogy.
Maďar György Pálfi, jeden z nejoriginálnějších evropských filmařů dneška, přiveze do Karlových Varů smutnou grotesku ze současnosti Volný pád. Prostřednictvím sedmi příběhů vysílá s pro něj typickou sofistikovanou provokativností a nezměrnou imaginací alarmující zprávu o stavu lidstva. Intimně laděné drama s neodolatelnými melodramatickými okamžiky Jsem tvůj natočil Belgičan David Lambert, jehož předchozí film Za zdmi byl před dvěma lety uveden v canneském Týdnu kritiky. O nelehké cestě k citovému naplnění vypráví Lambert v příběhu nepravděpodobného vztahu argentinského floutka a stárnoucího belgického pekaře.
Netrpělivě očekávaný debut Miroslava Krobota, divadelníka a jediného českého herce, který se objevil ve filmech uvedených v Cannes, Berlíně i Benátkách, se jmenuje Díra u Hanušovic. Lakonickým vesnickým dramatem s prvky černé komedie Krobot na dálku kyne kolegovi Kaurismäkimu i bratřím Mrštíkům, s nedocenitelnou pomocí výkvětu českého herectví v čele s Tatianou Vilhelmovou, Ivanem Trojanem a Jaroslavem Pleslem. Autorkou historicky prvního animovaného snímku v soutěži MFF Karlovy Vary je v New Yorku usazená lotyšská režisérka Signe Baumaneová. Ve „veselém filmu o depresi“ Šutry v kapsách vypráví s obdivuhodnou odvahou i humorem o psychické chorobě sužující její rodinu po desítky let a zároveň nabízí neobvyklý exkurs do historie Lotyšska první poloviny 20. století.
Trojnásobné ženské zastoupení v hlavní soutěži uzavírá česká scenáristka a režisérka Andrea Sedláčková se snímkem ze sportovního prostředí Fair Play. Komorně laděné drama o státem organizovaném dopingu a především o snaze zachovat si lidskou důstojnost v totalitních osmdesátých letech se soustředí na dospívající talentovanou sportovkyni Annu (Judit Bárdos) a její matku s disidentskou minulostí (Anna Geislerová). Letošní silnou účast ze zemí na východ od České republiky doplňuje proslulý kazašský tvůrce Nariman Turebajev s volnou adaptací Dostojevského Bílých nocí nazvanou Dobrodružství. Do současného Almaty zasazený příběh osamělého Marata, fascinovaného složitou osobností dívky Marijam, má blíže k Bressonovi než k Viscontimu, díky jemným akustickým i vizuálním detailům ovšem nabízí svébytný umělecký zážitek.
Spíše než o dramatické konflikty jde o navození melancholické nálady v novém jemně humorném snímku talentovaného Islanďana Hafsteinna Gunnara Sigurdssona (Doprava doleva) Paříž Severu. Místní učitel, kterému se podařilo zažehnat problém s alkoholem, jeho rockersky frivolní otec, ale i další obyvatelé zapadlé vesničky nepřemýšlejí o ničem menším, než jak naložit se životem. Bizarně podmanivé prostředí bezstarostné bohémy v Los Angeles 70. let, ale i talent a sebedestruktivní okamžiky na heroinu závislého proslulého pianisty Joea Albanyho (John Hawkes) přibližuje perspektivou jazzmanovy dcery Amy-Jo (Elle Fanning) režisér Jeff Preiss v melancholicky laděném dramatu Low Down.
Smutek bez konce, druhý film talentovaného mexického režiséra Jorgého Pereze Solana, přibližuje v magické i skličující náladě osud Cheby a Angeles Miguel, dvou žen, které otěhotněly se stejným mužem. Po boku několika blízkých žijí v izolované vesnici a jejich snahu vést skromný a důstojný život neustále atakuje podivná nemoc duše, „la tirisia“. Francouz Pascal Rabaté, držitel ceny za režii z MFF KV 2011 za film Prázdniny u moře se do karlovarské soutěže vrací s podmanivě stylizovanou ironizující moralitou Dehet a peří o tom, jak protřelého cynika Christiana stihla za podvody odplata, nikoli nepodobná středověkému trestu zmíněnému v názvu filmu.