NEXT 2010 – 11th festival of advanced music


2. – 4. december 2010
A4 – nultý priestor / BA

2 Štvrtok – 4 Sobota
NEXT 2010 / 11. ročník medzinárodného festivalu aktuálnej hudby
Next predstavuje tvorbu svetových i domácich umelcov, ktorí hrajú živú a inšpiratívnu hudbu bez žánrových obmedzení. Zachytáva najzaujímavejšie pohyby na aktuálnej hudobnej scéne: voľne improvizovaná hudba, experimentálna elektroakustická hudba, avantgardný jazz, či multimediálne predstavenia s naživo vytváranou obrazovou zložkou. Program festivalu je zložený zo slovenských aj zahraničných hudobníkov a veľký dôraz je kladený na objavnú dramaturgiu a premiérové uvedenia koncertov na Slovensku.

2 Štvrtok / 20.00
Dunkel Therapy (SK)
Martin Burlas – spev, elektronika
Miro Tóth – sopránsax
Peter Čaputa – basgitara
Jano Oriško – bicie
Úvod festivalu doslova odpáli domáca svetová premiéra. Čerstvý projekt Dunkel Therapy ponúka energické skladby, ktoré spájajú výbušnosť hardcoru, temnotu metalu, kompozičnú premyslenosť vážnej hudby a prvky improvizácie s jazzovými ozvenami. Štvorica pod vedením Mira Tótha (Frutti di Mare, Musica Falsa et Ficta, Shibuya Motors…) s Martinom Burlasom, výraznou postavou alternatívnej aj klasickej scény v úlohe speváka (!), predstaví materiál z chystaného debutového albumu The End.

@C + Lia (PT, AT)
Pedro Tudela, Miguel Carvalhais – elektronika
Lia – live video
Ambientnejšie polohy digitálnej elektroniky z Porta prinesú zakladatelia pozoruhodného portugalského labelu Crónica, Pedro Tudela a Miguel Carvalhais. Naživo ich sprevádza generatívna projekcia rakúskej umelkyne menom Lia. Multimediálna skupina, ktorá má za sebou aj ocenenie z prestížneho festivalu Ars Electronica, vrstvením vytvára poetické plochy, v ktorých majú miesto delikátne spracované konkrétne zvuky z terénnych nahrávok, algoritmická kompozícia aj spontánna improvizácia.

Martin Tetréault (CA)
Špičkových hráčov na gramofóny nie je na svete až tak veľa. Medzi prvú ligu experimentálnych turntablistov patrí aj tento vynaliezavý improvizátor, ktorý vie vydolovať z gramofónu neuveriteľné zvuky. V poslednej dobe opustil využívanie hudobných citátov a pustil sa do odhaľovania možností samotného prístroja: preparované povrchy, interferencie, zvuk motora… to všetko Tetréault veľmi muzikálne rozimprovizúva do neobvyklých setov. Nie náhodou si muža, ktorý stojí jednou nohou vo svete vizuálneho umenia, prizývajú na spoluprácu osobnosti ako Kid Koala, Otomo Yoshihide, Philip Jeck či Ikue Mori.

The Thing (SWE, NOR)
Mats Gustaffson – saxofóny, elektronika
Ingebrigt Flaten – kontrabas
Paal Nilssen-Love – bicie
Saxofónový búrlivák Mats Gustaffson prichádza odohrať slovenskú premiéru v ideálnom čase. Štyridsiatnik, ktorý je jednou z kľúčových postáv európskej scény improvizovanej hudby (jeho záber siaha od Dereka Baileyho a Jima O’Rourka až po The Ex či talianskych Zu) už nepotrebuje nikomu nič dokazovať a ešte ho nezmohol nedostatok nápadov ani energie. Vyhľadávané a na dlho dopredu vyťažené akustické trio The Thing, založil v roku 2000 s basistom Ingebrigtom Flatenom a fenomenálnym bubeníkom Paalom Nilssenom-Lovem. Spočiatku hrali veci od klasikov free jazzu, neskôr prišlo aj na svojské coververzie PJ Harvey alebo White Stripes.

3 Piatok / 20.00
Die Schrauber (USA, DE, MEX)
Hans Tammen – endangered guitar
Joker Nies – circuit bending
Mario de Vega – sampling
Elektroakustické trio 21. storočia: každý je z inej krajiny, každý robí niečo nezvyklé. Newyorčan Hans Tammen hrá na hybridný gitarovo-softvérový nástroj, generujúci až mimozemské hudobné štruktúry. Preháňa ju rôznymi efektami aj cez počítač, kým Joker Nies z Kolína doluje nemenej špecifické zvuky z domácky upravenej elektroniky a stôl pred Mexičanom Mariom de Vega (príjemné prekvapenie minulého NEXTu) pripomína garáž domáceho kutila po návšteve bazáru s rôznymi nástrojmi. Dokopy z toho vznikajú svižné micronoiseové výmeny a neslýchané textúry: akoby hudobná verzia Huxleyho utopického románu Brave New World.

@C + ::.: (PT, SK)
Druhou NEXTovou premiérou a zároveň takzvanou divokou kartou festivalu bude medzinárodný projekt, ktorý prekročí takmer celú Európu. Známa postava slovenskej experimentálnej scény Daniel Tóth alias Danky alias ::.: (známy z elektronického dua Poo alebo skupín 1/x či Angakkut) sa po prvýkrát stretne s portugalskou dvojicou @C až tesne pred festivalom a zvukové krajiny, ktoré spolu vystavajú, sú jedným z prekvapení tohtoročného NEXTu.

FM Einheit & Irmler (DE)
FM Einheit sa stal známym najmä ako dlhoročný perkusionista nemeckej industriálnej kapely Einstürzende Neubauten, ktorej v 80. rokoch dodal tak charakteristický drsný zvuk. Tento rok uzrela svetlo sveta nahrávka, kde sa spojil s ďalším známym menom zo známej značky – klávesistom Hansom Joachimom Irmlerom z krautrockovej legendy Faust. Industriálna celebrita privezie svoje najbizarnejšie kovové perkusie a pružiny, jeho kolega postaví hradbu zo starých syntetizátorov a na jednom z ojedinelých koncertov tejto zostavy (zatiaľ vystupovali iba v Berlíne) tak vznikne úchvatné zvukové “destruction derby”.

Elektro Guzzi (AT)
Bernhard Hammer – gitara
Jakob Schneidewind – basgitara
Bernhard Breuer – bicie
Alan Turing sníval o strojoch, ktoré budú myslieť ako ľudia, rakúska skupina Elektro Guzzi na to išlo opačne – rozhodla sa zmeniť sa na stroje. Presnejšie povedané, hrať elektronickú hudbu na starých dobrých gitarách a bicích. Zabudnite na digitál, toto je čistý analóg a to bez akýchkoľvek mašiniek, samplov či loopov. Hudobníkov nezaujíma tradičné rozvíjanie improvizácií, postupujú skôr ako producenti elektronickej hudby, ktorí vsádzajú najmä na hypnotizujúco tanečný techno groove. Elektro Guzzi sa vynorili na scéne v roku 2004, ale až tento rok vydali svoj debutový album. Ten zapôsobil ako menšie zjavenie, ktoré rýchlo presiahlo ich rodnú krajinu, ale ešte pred jeho vydaním prišli pozvánky od barcelonského festivalu Sónar či od vychytených klubov v Berlíne.

4 Sobota / 20.00
V4 Soundlab Show (PL, SK, CZ, HU)
Už po tretíkrát vytvára NEXT priestor pre spoluprácu experimentálnych hudobníkov z krajín strednej Európy. Tento raz to zase bude niečo úplne iné. V Bratislave sa stretnú Robert Piernikowski známy z poľskej post-hiphopovej formácie Napszyklat s hráčom na trúbku Robom Kolářom (Frutti di Mare, Musica falsa et ficta), českým noiserom Janom Klammom (Kaspar von Urbach, No Pavarotti) a maďarským beatboxerom Markom Bárthom. Po intenzívnom skúšaní sa predstavia na úvod posledného festivalového večera.

Tarek Atoui (LB)
Akú podobu má experimentálna scéna na Blízkom Východe, uvidíte vďaka mladému Libanončanovi, ktorý vyštudoval klasickú a elektroakustickú hudbu v Paríži. Vydáva na značke Staalplaat a jeho strhujúce performance využívajúce senzory majú ďaleko od konzervatívnej nudy. Stavia si vlastné softvérové aj hardvérové nástroje, no viac než zvukové inžinierstvo ide pri jeho predstaveniach o elektrizujúcu hudbu rovnako pre uši ako aj pre oči. Tarek Atoui pôsobí ako zástupca umeleckého riaditeľa centra pre hudbu a technológie STEIM v Amsterdame a vo svojich projektoch často neobchádza ani politické témy.

Kamama (USA)
Audrey Chen – violončelo, spev, elektronika
Luca Marini – bicie, perkusie, elektronika
Slečna Audrey Chen má americko-čínsky pôvod a s rovnakou samozrejmosťou okrem regionálnych hraníc prekračuje aj hudobné mantinely. Okrem klasického vzdelania a tradičnej violončelovej techniky využíva aj elektroniku, hlas a improvizáciu, čo ju priviedlo k spolupráci s osobnosťami ako Phil Minton, Tetuzi Akiyama, Toshimaru Nakamura, Elliott Sharp, Aki Onda či Phil Niblock. V aktuálnom projekte spolupracuje s bubeníkom Lucom Marinim, ktorý sa po absolvovaní konzervatória stal vyhľadávaným hudobníkom vo sfére improvizovanej hudby, rocku i jazzu. Kamama je čerokézsky výraz pre slona a motýľa zároveň, čo je celkom výstižné označenie hudby, ktorú budete počuť – dokáže vami rovnako divoko zatriasť, ako aj pohladiť.

Mira Calix (UK)
Kultový britský prístav progresívnej elektronickej hudby Warp nedávno oslávil dvadsaťročnicu existencie a pôvodom Juhoafričanka Chantal Passamonte v ňom vydala už 5 albumov pod pseudonymom Mira Calix. Debut jej pomohli produkovať slávni Autechre, ku ktorým sa dostala viac než blízko (jej manželom je Sean Booth). Jej hudba je osobitou kombináciou krehkého spevu, zvukomalebných plôch s pulzujúcimi beatmi a odvážnych elektronických štruktúr. Umelkyňa, ktorá sa pohybuje na pomedzí modernej klasiky, experimentu a elektroniky, je tiež oceňovanou autorkou filmových soundtrackov či zvukových inštalácií a často pracuje so špičkovými súbormi vážnej hudby ako London Sinfonietta.

Vstupné: Permanentka v predpredaji 13 €, na mieste 15 €. Vstupné na 1 deň 8 €, študenti po predložení preukazu 6 €. Predpredaj A4 – nultý priestor. Rezervácie na info(at)a4.sk

via a4.sk