MFF Bratislava predstavuje Súťaž hraných filmov


Súťaž prvých a druhých hraných filmov predstaví desať výnimočných autorských filmových diel, sedem v stredoeurópskej a jednu v medzinárodnej premiére. Každý zo súťažných filmov je iný, má vlastný rukopis, všetky však spája téma rodinných vzťahov a prírody. Je to vzácna zhoda jednej filmovej generácie, ktorá sa týmto spôsobom rozhodla vypovedať o našej prítomnosti.

Tradične obľúbenou témou debutov sú rodinné vzťahy. Hneď tri filmy v súťaži MFF Bratislava sa zaoberajú problémovými vzťahmi medzi rodičmi a deťmi. Mama Nikolaja a Jeleny Renardovcov stroho rozpráva realistický príbeh panovačnej matky a jej štyridsaťročného obézneho syna, ktorý s ňou žije v jednej domácnosti. Hlavný hrdina bulharskej čiernej komédie Shelter, Rado tiež býva stále u rodičov. To je úplne bežné, veď má len 12 rokov. O tom však Rado nechce ani počuť, keďže on je drsný pankáč! Kanadská dráma 10 1⁄2, rozpráva rovnako príbeh mladého chlapca, ktorý vzdoruje autoritám. Tomi na rozdiel od Rada netrvá na imidži rebela, o to viac je jeho správanie agresívne, až natoľko, že končí v polepšovni. Druhý hraný film Daniela Groua 101⁄2 je desivo intenzívny a dojímavý portrét nezvládnuteľného dieťaťa. Na MFF Bratislava bude mať medzinárodnú premiéru.
Množstvo úspešných filmov tohto roku tematizuje návrat k prírode ako cestu sebaobjavovania a hľadania vlastného miesta na svete. Dokazujú to aj dve tohtoročné hlavné ceny v Cannes. Získali ich filmy o mužoch, ktorí sa rozhodli ponoriť do prostredia thajskej džungle (Zlatá palma pre Weerasethakulov film Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) či alžírskej púšte (Veľká cena pre Of Gods and Men Xaviera Beauvoisa) – obidva filmy premietne MFF Bratislava v sekcii Zlatá panoráma. Mladí filmári sa podobným spôsobom pokúšajú vyjadriť nálady a úzkosti súčasného mestského človeka. Nechávajú svojho protagonistu putovať prírodou, ako to robí mladý Francúz túlajúci sa krásnou prírodnou scenériou pacifického pobrežia v Mexiku v El Calambre Matyasa Meyera. Pre newyorských tridsiatnikov z filmu Lucky Life Lee Isaaca Chunga tradičný výlet na pláž v Severnej Karolíne znamená predovšetkým oddych, pohodu a rozptýlenie od ťažkej choroby jedného z kamarátov.

Téma rodiny a prírody sa spája v Hirofumiho Kawaguchiho dráme Torocco, kde sa taiwanský vidiek plný zelene stáva pre dve japonské deti dobrodružným ihriskom a zároveň útočiskom, ktoré im pomáha prekonať stratu otca. Nečakaný odchod hlavy rodiny je témou druhého hraného filmu The Tree, režisérky Julie Bertucelli so Charlotte Gainsbourg v hlavnej úlohe (tento rok uzatváral festival v Cannes). Osemročná Simone sa otca nechce vzdať a je presvedčená, že sa znovuzrodil v podobe majestátneho stromu, ktorý bude chrániť jej rodinu. Obnovujúci sa kruh života a reinkarnácia sú tiež stredobodom poetického rozprávania, jedného z najporozuhodnejších filmov tohto roka Le Quattro Volte Michelangela Frammartina (cena divákov na festivale vo Vroclavi).

Príroda nie je len miesto pre rozjímanie. Vo filme Constantina Popescu Portrait of the Fighter as a Young Man sa rumunské hory stávajú útočiskom mladých ozbrojencov, ktorí sa po skončení druhej svetovej vojny snažia odporovať novej komunistickej moci. Tento epický a vskutku ambiciózny debut pripomína Loachov Land and Freedom. Dejiny a politika figurujú tiež na pozadí debutu Nilesa Atallaha Lucia. Hoci jeho film je predovšetkým citlivé rozprávanie o vzťahu otca a dcéry, dlhodobé následky Pinochetovej diktatúry na čílske obyvateľstvo sú všadeprítomné.

Režiséri Niles Atallah, Nikolaj and Jelena Renardovic, Dragomir Sholev, Constantin Popescu, Hirofumi Kawaguchi, herec Julien Cottereau a producent Alexandre Perrier, potvrdili svoju účasť a prídu do Bratislavy uviesť svoje filmy.

via http://www.iffbratislava.sk