Metamorfózy Aleny Šrámkovej a Ferdinanda Milučkého


9. medzinárodná výstava architektúry Bienále Benátky 2004 – Metamorfózy

Miesto konania: Pavilón Českej republiky a Slovenskej republiky, Giardini di Castello,
Benátky, Taliansko
Organizátori: SNG Bratislava, NG v Prahe, Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo kultúry ČR
Vernisáž: 11.9.2004 o 11.30
Výstava sa koná od 12.septembra do 7.novembra 2004.
Komisárka: Maria Topolčanská
Autori výstavného a filmového projektu: Maria Topolčanská, architektka; Ján
Štrbák, režisér

Výstavný projekt spoločného česko-slovenského pavilónu dáva možnosť vtiahnuť návštevníka dovnútra jednoduchého mechanizmu cyklickej zmeny dvoch filmových sekvencií vo visutom kine Čas.
Dva krátke filmové dokumenty tu prezentujú dve osobnosti českej a slovenskej architektúry, ktoré sú v tejto profesii aktívne a výnimočné od 50-tych rokov 20.storočia, kedy obaja zhodou okolností vyštudovali bratislvskú Fakultu architektúry Slovenskej technickej univerzity, až dodnes.
Medzipriestor, vytvorený oboma paralelnými príbehmi architektov, tvoriacich samostatne v Prahe a v Bratislave, ostáva voľný.
Metamorfózy Aleny Šrámkovej (12min 53s) a Metamorfózy Ferdinanda Milučkého (14min) sa nepretržite premietajú na premietaciu plochu, umiestnenú na strope zaveseného stanu kina. Ľahké hojdacie kreslá, do ktorých je pozorovateľ usadený, fyzicky menia jeho uhol pohľadu.
Výstava ponúka okrem filmového obrazu aj dve expozičné línie s veľkoplošnými plátnami, digitálne potlačenými zväčšeninami ručných skíc autorov, axonometriami a fotografiami. Prezentácia tohto úzkeho výberu zrealizovaných aj nezrealizovaných projektov Aleny Šrámkovej a Ferdinanda Milučkého má zámerne zvolený plagátový charakter.
Architektúra Aleny Šrámkovej aj architektúra Ferdinanda Milučkého je stálou a rigoróznou obranou jednoduchosti. Sú to však dve kontrastné osobnosti a každý z nich má svoje vlastné chápanie a dôvody presadzovať jednoduchosť v architektúre.
Hlavným zámerom tohto „protinávrhu“ k tohtoročnej téme Bienále – METAMORFÓZY architektúry (pod vplyvom nových technológií, kultúrnych zmien…atď) od povojnového obdobia dodnes – je totiž zaznamenať to, čo je dočasnou zmenou, podliehajúcou móde a čo sa nemení a ostáva v architektúre nepremennou hodnotou.

via sng.sk