Hudobný Šengenský poludník pretínal Košice, východ aj Ukrajinu


Záverečným koncertom veľkého medzinárodného orchestra a zboru Šengenský poludník v košickom Kostole Premonštrátov a festivalovým koncertom zahraničných hostí vyvrcholil v piatok a sobotu 2. ročník Medzinárodného festivalu mládežníckych orchestrov a zborov Šemgenský poludník 2010. Počas ôsmich uplynulých dní Košice privítali viac ako 200 mladých hudobníkov zo Španielska, Japonska, Ruska, Ukrajiny a Slovenska, ktorých spája spoločná vášeň – klasická hudba. Mladí umelci svojim umením potešili divákov počas devätnástich festivalových koncertov v desiatich slovenských mestách a ukrajinskom Užhorode, ktoré videlo takmer 5 000 divákov. Polovica koncertov sa uskutočnila na rôznych miestach vo festivalovom centre, ktorým boli Košice„Poludníky spájajú celý svet. A som rád, že Košice hostili už po druhýkrát Šenegenský poludník, ktorý prostredníctvom hudby spája mladých z celého sveta,“ povedal o festivale primátor Košíc František Knapík.

Festival, ktorý organizuje sláčikový orchester Musica Iuvenalis ako súčasť celosvetovej siete letných festivalov pod záštitou Federácie Eurochestries z Francúzska bol v tomto roku vo viacerých smeroch výnimočný. Jeho otvárací koncert poctila návštevou premiérka Iveta Radičová, ktorá si košický koncert vybrala z dvoch možností návštevy podujatí venovaných ľuďom postihnutým povodňami. „Festival sme venovali práve týmto ľuďom a v spolupráci so Slovenskou katolíckou charitou sme zorganizovali aj zbierku na pomoc týmto ľuďom,“ hovorí riaditeľ festivalu Igor Dohovič.

Druhou výnimočnou udalosťou bolo to, že festival v tomto roku prvýkrát prekročil šengenskú hranicu, ktorá jeho organizátorov inšpirovala k názvu. Organizátori dva koncerty – jeden v Košiciach a jeden v Užhorode – venovali tvorbe slovenských a ukrajinských skladateľov. V podaní Sláčikového orchestra Musica Iuvenalis pod taktovkou Igora Dohoviča, Katedrálneho zboru sv. Cecílie pri Dóme sv. Alžbety v Košiciach pod vedením Viliama Gurbaľa a Akademického komorného zboru Cantus z Užhorodu odzneli aj dve spoločné skladby a mladí muzikanti si od divákov vyslúžili aj standing ovations.. „Bola to pre nás výnimočná udalosť. Verím, že tento rok bol len začiatkom hlbšej spolupráce a že v budúcich rokoch sa festivalové dianie na Ukrajine ešte zintenzívni,“ povedal umelecký vedúci Cantusu Emil Sokač.

Podľa Igora Dohoviča prekvapením pre organizátorov bol divácky záujem vo festivalových mestách. ,,Hrali sme na námestiach, v kostoloch a ľudia si našli cestu na tieto koncerty či už v Humennom, Vysokých Tatrách, Sečovciach či Lipanoch,“ dodal Igor Dohov ič. Najväčší ohlas mali výkony spevákov z Chlapčenského zboru Ladya z ruského Togliatti. Tí svojou Kalinkou a ďalšími známymi ukrajinskými či ruskými piesňami dvíhali divákov zo sedadiel. V Tatranskej Lomnici odspievali koncert aj v silnej prietrži mračien, keď divákov prichýlili priamo na zakrytom pódiu a koncert odspievali v takmer rodinnej atmosfére za zvukov padajúcich kvapiek. „Tradičnou kvalitou sa prezentovali aj Japonci, ktorí dokonca pre náš festival naštudovali pieseň Eugena Suchoňa Aká si mi krásna. No a nefalšovaný južanský temperament priviezol aj La Orquesta Joven de Jerez zo Španielska,“ hodnotí Igor Dohovič.

Ani v tomto roku nechýbal tradičný záverečný koncert, na ktorom sa predstavil veľký medzinárodný orchester a zbor. Organizátori už teraz rozmýšľajú nad budúcim ročníkom. „Chceme pritiahnuť na Slovensko orchestre z ďalších krajín. Rokovali sme už s pobaltskými orchestrami, ale aj s jedným gruzínskym telesom. Škoda, že to v tomto roku kvôli problémom s vízami nevyšlo s arménskym orchestrom. Ale aj to nás utvrdzuje v tom, že má význam prostredníctvom hudby búrať nezmyselné hranice,“ dodal Dohovič.

via sdke.sk Svjatoslav Dohovič, hovorca a mediálny manažér festivalu