Festival talianskeho filmu aj o ženských hrdinkách, únikoch a hľadaní normálneho v nenormálnom svete


Stredoeurópsky festival talianskeho filmu MittelCinemaFest ponúkne deväť celovečerných filmov, ktoré prezentujú pestrosť súčasnej talianskej kinematografie a to tak v žánroch ako aj témach spracovania. V centre pozornosti sú ženské hrdinky, rôzne úniky a hľadanie normálneho v nenormálnom svete. Kolekciu hraných filmov dopĺňa aj dokument Oheň na mori oceňovaného režiséra Gianfranca Rosiho o aktuálnej utečeneckej kríze, ktorý Taliani nominovali na Oscara. Diváci uvidia aj skvelého Toniho Servilla, známeho z Veľkej nádhery. Putovná prehliadka, ktorú pripravil Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave, sa uskutoční v Kine Mladosť od 22. do 27. novembra 2016.

„Festival ponúka filmy osvedčených režisérov, sú zastúpení silnými menami: Paolo Virzì je považovaný za dediča klasickej talianskej komédie, Roberto Andò sa opäť ponára do tajov politiky a odvrátenej strany moci, Zlatým levom a Zlatým medveďom ocenený dokumentarista Gianfranco Rosi, tradičný bádateľ ženských a stratených duší Giuseppe Piccioni a dokumentarista Stefano Mordini, ktorý opäť siahol po silnej literárnej predlohe,“ povedala o režiséroch, ktorých filmy sú na programe festivalu riaditeľka Talianskeho kultúrneho inštitútu Antonia Grande.

Festival sa pod dramaturgickým dohľadom spoločnosti Istituto Luce Cinecittà koná v Bratislave už štrnásty rok. Prehliadka sa začala v Budapešti, ďalej pokračovala do Krakova, Bratislava je treťou zastávkou a MitteCinemaFest sa tohto roku uzavrie v Prahe.

Festival otvorí v utorok 22. novembra o 18.00 hod. film ŠIALENE ŠŤASTNÁ (La pazza gioia, 2016). Dve odlišné ženy označené za „spoločensky nebezpečné“ sú zatvorené v liečebnom ústave s mentálnymi poruchami. Film rozpráva príbeh ich nepredvídateľného priateľstva, ktoré ich privedie k bláznivému a dojímavému úteku, k hľadaniu trochy šťastia v blázinci pod holým nebom, takzvanom svete normálnych. Režisér Paolo Virzì je považovaný za kráľa spoločensko-sentimentálnej komédie, ako jeden z mála režisérov zobrazuje Taliansko v jeho provinčnosti. V jeho filmoch sa Taliani dokážu smiať na vlastnej biede a utrpení. Snímka získala päť cien Strieborná stuha Talianskeho syndikátu novinárov (kostýmy, réžia, herečky v hlavnej úlohe, scenár, strih, hudba) a mnoho ďalších ocenení v rámci rôznych európskych festivalov. Festival uvádza snímku v slovenskej predpremiére, poskytla ju Asociácia slovenských fimových klubov.

Film KVET (Fiore, 2016) ponúka pohľad na život a vzťahy tínedžerov. Ľúbostný príbeh dvoch zlodejov Daphne a Josha sa odohráva vo väzení pre mladistvých, kde sa muži a ženy nesmú stretávať.

Väzenie nie je už len odňatím slobody, ale aj miestom, kde je láska zakázaná. Film sa zrodil zo štvormesačného obdobia, počas ktorého režisér Claudio Giovannesi a scenáristi zapojili mladých trestancov Rímskeho väzenia pre mladistvých do celej rady workshopov na tému kinematografického jazyka, aby mohli priamo vo vnútri väznice napísať scenár založený na ich skúsenostiach a reálnych životných príbehoch.

Viola a Dasy sú siamské dvojčatá, ktoré spievajú na svadbách a oslavách a vďaka svojim vystúpeniam živia celú rodinu. Všetko je v poriadku až do chvíle, kedy zistia že sú oddeliteľné. Ich snom je žiť normálny život: dať si zmrzlinu, cestovať, tancovať, piť víno bez strachu, že tá druhá sa opije. Film NEODLUČITEĽNÉ (Indivisibili, 2016) režiséra Edoarda De Angelisa je o nutnosti odlúčenia a bolesti, ktorá tento akt sprevádza. Významnú zložku filmu tvorí hudba a piesne neapolského hudobného mága a talianskeho predstaviteľa world music Enza Avitabileho.

Toni Servillo sa k filmu dostal v pomerne pokročilom veku, aj vďaka Sorrentinovi sa stal jedným z najvýznamnejších talianskych hercov. Tentokrát ho do svojho filmu SPOVEĎ (Le Confessioni, 2016) obsadil spisovateľ, scenárista, divadelný a operný režisér Roberto Andò. Jeho predchádzajúci film Viva la liberta (Nech žije sloboda) bol distribuovaný aj na Slovensku a vychádzal z románu Prázdny trón, ktorého autorom je sám režisér a za ktorý získal významné literárne ocenenie Premio Campiello. V ďalšom celovečernom filme sa opäť zaoberá odvrátenou stranou moci a politiky, odohráva sa v luxusnom hoteli v Nemecku, kde sa má konať summit G8 ministrov financií. Snímka má na svojom konte, okrem iného, Cenu ekumenickej poroty z tohtoročného festivalu v Karlových Varoch.

Režisér z Palerma Alessandro Aronadio zdôrazňuje, že jeho film UŠI (Orecchie, 2016) je komédia o zmysle straty, oddelenia sa od reality ktorá nás obklopuje. O svete, ktorý sa často javí šialený, nepochopiteľný, nebezpečný. O obavách a túžbach, ktoré neustále bojujú v každom jednom z nás. O tom pískaní v ušiach, ktoré sa pokúšame denne ignorovať a ukrývame ho pod povrch života. Ako prach pod koberec. Čiernobiely film získal na La Biennale di Venezia 2016 cenu Premio Arca CinemaGiovani.

Perikles Scalzone, prezývaný Zloduch pracuje ako výpalník pre Dona Luigiho, bossa camorry, ktorý emigroval do Belgicka. Mafiánsky film ZLODUCH PERIKLES (Pericle Il Nero, 2016) s odkazom na filmy noir 90. rokov režíroval Stefano Mordini na podnet talianskej hereckej hviezdy Riccarda Scamarcia, ktorý film dokonca aj produkoval aj si v ňom zahral netradičnú hlavnú postavu násilníka.

Film PIERKO (Piuma, 2016) režiséra Roana Johnsona rozpráva príbeh o mladých ľuďoch pred maturitou, ktorých čaká deväť najbúrlivejších mesiacov ich života. Sú nepripravení na rodičovstvo a nepripravení sa cítia byť aj ich rodičia, očakávajú vnučku s pätnásťročným predstihom. A dieťa nečaká. Či si pripravený alebo nie, ono prichádza. Ale ak ostaneš ľahký ako pierko a so srdcom na správnom mieste, môžeš to dokázať. Film získal na La Biennale di Venezia 2016 cenu Premio Signis.

Režisér Gianfranco Rosi (držiteľ Zlatého leva z Benátok za dokument Sacro gra) rozpráva o ostrove Lampedusa – najsymbolickejšej hranici Európy, ktorou za posledných dvadsať rokov prešli tisícky migrantov, hľadajúcich slobodu. Príbeh vedie dvanásťročným chlapcom Samuelom. Ten sa hrá, chodí do školy, miluje strieľať z praku a loviť. Má rád hry zeme, aj keď všetko okolo neho rozpráva o mori a o mužoch, ženách a deťoch pokúšajúcich sa preplávať ho a dostať sa tak na jeho ostrov.

Film OHEŇ NA MORI (Fuocoammare, 2016) je spracovaný formou novinársko-televíznej ankety, ktorá sa zhmotňuje v šokujúcich obrazoch, viac či menej zaujímavých rozhovoroch na tému migrácie. Rozprávanie je vystavané na súhlasných či nesúhlasných výpovediach. Snímka získala na tohtoročnom Berlinale tri ceny: Zlatého medveďa, Cenu ekumenickej poroty, Cenu Amnesty International a tiež Zlatý glóbus.

Režisér Giuseppe Piccioni venoval vo svojich filmoch vždy veľkú pozornosť ženám a ženským témam. Vo filme TÝCH PÁR DNÍ (Questi giorni, 2016) sa zameriava na nové generácie, čerpá z nich nápady, slová a správanie, aby z nich následne vytváral nové emócie. Ide o road movie v ženskom prevedení, štyri ženské predstaviteľky, ktoré hľadajú samé seba a zároveň sa snažia ujsť od toho, čo ich v hĺbke ich samých najviac irituje.
 
Organizátori MittelCinemafestu: Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave, Talianske veľvyslanectvo, Istituto Luce Cinecittà
Hlavný partner: Unicreditbank, a.s.
Partneri: Asociácia slovenských filmových klubov, Kino Mladosť, Rádio FM, Bigmedia, in.ba
Vstupné na jednotlivé projekcie je 4,50 Eur/3,50 Eur, je možné si zakúpiť v Kine Mladosť
Viac informácií o filmoch: http://www.iicbratislava.esteri.it, http://www.kinomladosť.sk, http://www.filmitalia.org