BWO


24. september, Subclub

Scratcha DVA (Rinse Fm, Hyperdub)
Tibor Holoda (Wilsonic)
Biomat, Detlef Dakar & Telewell (BWO)

Leto a „cheap drinks“ – turisti prevetrali kluby v Bratislave a na jesenný zber čerstvých zvukov sa môžeme tešiť aj v žánroch basovo orientovanej tanečnej hudby. Obvzlášť tá z ostrovov tu bude mať silný ročník – sezónu už otvoril Zed Bias, spolutvorca zvuku dnes známeho ako dubstep a 24. septembra privezie Scratcha DVA do Subclubu ďalší aktuálny londýnsky export. Ako ten bude znieť v ozvenách na domácej scéne predvedú Tibor Holoda a BWO allstars.

Na BWO býva dobrým zvykom pozývať zručných Djov a producentov v jednom. Do plánu zapadá aj Scratcha, zástupca londýnskej UK funky scény, moderátor rannej show na Rinse FM a jeden z najnovších prírastkov do vydavateľstva Hyperdub. Príbeh a hudobný vývoj DVA je typický pre producentov, ktorí počas zlatej éry grime-u stáli v úzadí MCs prehadzujúcich si mikrofón a šialeným tempom chrliacich slová. Bol členom Aftershock crew, neskôr, už o niečo známejší, spravil inštrumentálky pre Trimbala, niekdajšieho člena Roll Deep. Úpadok grime scény, spôsobený jej „klubovou nekompatibilitou“ a neúspechom väčšiny komerčných pokusov viedol k tomu, že sa producenti začali osamostatňovať a vydávať tanečnejšie veci, viac funky a prístupné aj ženskému osadenstvu klubov. Dnes sú bývalé grime hviezdy spokojné s elektro zvukom. Otec Wiley vysiela cez uStream svoju talkshow z Jamajky, zopár talentov berie grime vážne aj naďalej, ale všetci ostatní z „dní vtedy“ sú už UK funky positive a vracajú do londýnskej scény to, čo k nej vždy patrilo – tanec. Poučení lekciami z histórie amerického housu (L-Vis – Do your remember) a inšpirovaní jeho súčasnými africkými variáciami (Scratcha – Quick Foot revisited), vytvárajú silne perkusívne tracky s basovou linkou, niekedy sladko melodické, inokedy grimeovo temné. Scratcha ide oboma smermi, nebojí sa soulových vokálov, ani tvrdších beatov s paranoidnou atmosférou a podivnými melódiami, ktoré sem-tam šperkuje útržkami konšpiračných teórií. Tie vysvetľujú aj logo jeho vlastného vydavateľstva DVAmusic – slobodomurárske insígnie pravítka a kružidla prekresľujúce usporiadanie sveta.

Ako moderátor a selektor patrí Scratcha k tým, ktorým na pirátskej povahe vysielania nikdy veľmi nezáležalo a motívom je preňho skôr baviť ľudí, ako narúšať fm frekvencie, stavať antény na strechách budov a utekať zo štúdia pred políciou. V jeho Grimey breakfast show na Rinse FM (od leta 2010 vysielajúceho s licenciou) je napriek názvu viac zábavy, ako by sa na bývalého „piráta“ v usmoklenom Londýne mohlo zdať. Insiderské tipy na nákup oblečenia v okolí Brick Lane, rýmované pozdravy pre pravidelných poslucháčov (stačí poslať Tweet každý deň v jednom týždni a Scratcha vám so svojou „asistentkou“ vyspieva rým), nevydané rarity, staré a nové UK garage hity – zmes, ktorú by ste od bežného rádia s nudnými vysielacími formátmi nečakali.

Tibor Holoda dáva u nás menám z UK garage scény priestor hneď na troch frontoch – na festivale Wilsonic, v rádiu _fm a čoraz častejšie aj vo svojich klubových setoch. Všetky tri prešli vývojom, ktorý reflektuje jeho vlastný pohľad na elektronickú hudbu, ale aj možnosti uplatniť ho na Slovensku. Od prvého ročníka Wilsonicu v Slovenskom národnom múzeu, kde napriek vystúpeniam hviezd vtedajšej „inteligentnej tanečnej hudby“ ako Arovane a Lali Puna prišlo minimum ľudí, cez návštevnosťou vydarený ročník s Gus Gus a Maxom Tundra v Atlone, až k dnešnej podobe, ktorá sa vyrovná štandardom podobných festivalov v Európe. Na BWO bude Tibor Holoda ako hosť ďalším z rady domácich house a techno Djov, ktorí dokázali, že žánrové vymedzenia sú v mestskej tanečnej hudbe až za potrebou hľadať novú hudbu a nestáť na mieste.

Scratcha DVA – Xlr8r podcast
Biomat – Splashmix003

http://bwlog.posterous.com/
http://twitter.com/bwobwobwo

via BWO crew